Ogolne

Opiniowanie umów – do kogo zgłosić się po pomoc? Na co zwrócić uwagę?

Określenie „dobra umowa” jest pojęciem szalenie względnym. Przedsiębiorca, który zawarł atrakcyjny kontrakt, z pewnością oceni taką umowę, jako „dobrą”, inne zdanie będzie miała strona, której przedsięwzięcie przyniesie stratę. Sprawdzenie i zaopiniowanie umowy wymaga dogłębnej analizy połączonej ze znajomością stosownych przepisów, wszak dotyczą one praktycznie każdej dziedziny życia, a o zawarciu niektórych z nich nawet nie zdajemy sobie sprawy. Sprawdź, jakie aspekty obejmuje proces opiniowania umów.

Jakie znaczenie ma opiniowanie i sporządzanie umów?

Opiniowanie i sporządzanie umów stanowią główne aspekty praktyki prawniczej, wpływające bezpośrednio na efektywność oraz bezpieczeństwo transakcji biznesowych. Umiejętność formułowania dokumentów w rzeczywistości, w której językowa precyzja, a także właściwe pojmowanie niuansów prawnych, jest decydująca o tym, czy dane przedsięwzięcie odniesie sukces, czy porażkę.

Nie należy przy tym zapominać, że opiniowanie umów ma na celu zagwarantować, że:

  • sporządzone dokumenty są w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami;
  • chronią interesy klienta (strony);
  • eliminują ryzyko prawne.

Jest oczywiste, że radca prawny Wrocław podda dokładnej analizie każdy aspekt umowy, począwszy od zgodności dokumentu z obowiązującym prawem, poprzez identyfikację ewentualnych niejasności i luk, kończąc wreszcie na wskazaniu klauzul niekorzystnych dla klienta.

Osoby korzystające z pomocy prawnej w tym zakresie uzyskują przydatne sugestie, odnoszące się do ewentualnych zmian w umowie, czyniących ją bardziej dostosowaną do potrzeb klienta oraz klarowną. Dodajmy, że skorzystanie z sugestii radcy prawnego opiniującego daną umowę zabezpiecza klienta przed potencjalnymi sporami w przyszłości.

Zobacz: Jak zdobyć fanów na Instagramie? Triki i sposoby

Opiniowanie umów – na co zwrócić uwagę? 

Opiniowanie umów to skomplikowany proces wymagający ekspertyzy prawnej, uwzględnienia dynamiki zmian zachodzących w środowisku biznesowym i prawnym, a także indywidualnego podejścia do klienta oraz sytuacji, w jakiej się znalazł.

Tak czy inaczej, doświadczony prawnik weźmie m.in. pod uwagę 7 podstawowych aspektów, na których poprawnie sporządzona umowa powinna się oprzeć:

  1. Forma umowy;
  2. Weryfikacja kontrahentów;
  3. Dysponowanie wszystkimi zgodami;
  4. Uproszczenie umowy;
  5. Regulacja obowiązków stron;
  6. Określenie odpowiedzialności za niewykonane zobowiązania;
  7. Metody rozwiązywania sporów.
Przeczytaj również:  Wyposażenie biura a BHP

Forma umowy 

W polskim systemie prawnym przewidziano wiele rodzajów umów zawieranych w różnych formach. Jednak sposób ich zawierania w wielu przypadkach uzależniony jest od celu, jakiemu mają służyć. Z jednej strony dopuszcza się zawieranie umów ustnie bądź w sposób dorozumiany, w innych sytuacjach wymagana jest forma bardziej urzędowa (np. forma pisemna, forma aktu notarialnego).

Zadaniem prawnika jest dobór właściwej formy umowy, pod rygorem jej nieważności. Dzieje się tak choćby w przypadku zbycia udziału w spółce (części udziału lub jego zastawienie), co na podstawie art. 180 § 1 Kodeksu spółek handlowych powinno być dokonane wyłącznie w formie pisemnej z poświadczonymi notarialnie podpisami.

Weryfikacja kontrahentów 

W interesie klienta leży weryfikacja kontrahentów pod kątem ich zdolności do zawierania umów. Jest to szczególnie istotne w kontekście spółek prawa handlowego, wspólnot mieszkaniowych, stowarzyszeń, czy fundacji. Należy sprawdzić, czy dana osoba w ogóle ma prawo reprezentować podmiot będący stroną umowy.

Dysponowanie wszystkimi zgodami 

Nie należy do rzadkości sytuacja, w której dokonanie czynności prawnej jest niemożliwe bez zgody podmiotu trzeciego. Dzieje się tak w przypadku czynności prawnej skutkującej zbyciem, obciążeniem, odpłatnym nabyciem nieruchomości itp. Art. 37 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego stwierdza dobitnie, że ważność tego typu umowy uzależniona jest od potwierdzenia jej zawarcia przez drugiego małżonka.

Uproszczenie umowy 

Nadrzędnym celem umowy powinna być jasność i przejrzystość jej postanowień dla wszystkich stron. Mimo że język prawniczy bywa zawiły, należy zadbać o to, by postanowienia umowne nie były niezrozumiałe i zagmatwane. Należy pamiętać, że skomplikowany język umowy, niesie za sobą ryzyko późniejszych sporów, co prowadzi do konkluzji, że – o ile jest to możliwe – warto uprościć sformułowania zawarte w kontrakcie.

Regulacja obowiązków stron 

Radca prawny reprezentujący interesy klienta z pewnością zadba o uregulowanie głównych obowiązków stron. Wiedza prawnicza w takim przypadku jest niezbędna, czego przykładem są tzw. umowy nazwane (np. najem, sprzedaż, leasing), w których zastosowanie znajdują regulacje Kodeksu cywilnego i innych ustaw.

Przeczytaj również:  Jak seniorzy spędzają czas wolny?

Trzeba mieć świadomość, że część postanowień umownych wynika wprost z powszechnie obowiązujących przepisów, a ich pominięcie sprawia, że dany zapis jest bezskuteczny.

Określenie odpowiedzialności za niewykonane zobowiązania 

Ustalenie odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań kontrahenta znacznie uproszcza dochodzenie roszczeń. Jak wskazuje praktyka, obecnie odchodzi się odszkodowań na rzecz kar umownych lub wyższej, aniżeli ustawowa stopy odsetek za opóźnienia. Prawnicy zalecają też określenie warunków zakończenia umowy, ponieważ to na tym tle stosunkowo często dochodzi do sporów sądowych.

Metody rozwiązywania sporów 

Poprawnie sporządzona umowa powinna wskazywać metody dotyczące rozwiązywania sporów. W dokumencie można zawrzeć informacje na temat sądu właściwego do rozpoznania sprawy, czy też wskazać etapy negocjacji polubownych.

Pomoc prawna przy opiniowaniu umów 

Lektura powyższego wykazu skłania do wyciągnięcia wniosku, że sprawdzenie treści umowy wraz z oceną jej skutków, wymaga obszernej wiedzy i doświadczenia w poruszaniu się w zawiłościach polskiego prawa. Rozsądnym jest mniemać, że gwarantem skuteczności kontraktu jest radca prawny, zajmujący się takimi sprawami na co dzień.

Tym bardziej że kluczową funkcję w tworzeniu i opiniowaniu umów pełnią: klauzule specjalistyczne, język oraz umiejętność negocjacji. Pomoc prawna w takim przypadku stanowi rękojmię zgodności z prawem, transparentności umowy i – co najważniejsze – ochrony interesów wszystkich stron porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *